Projekt Zdravá Mateřská Škola

Rodiče vítáni Osvědčení 2017
Škola podporující zdraví Prezentace zdravá škola

 

Škola podporující zdraví

Zdravá mateřská škola je jedním z moderních projektů. Hlavním koordinátorem a garantem projektu je od roku 1996 Státní zdravotní ústav. Za hlavní pokládá „zdravé“ pojetí výchovy a vzdělávání – vytvořit zdravé prostředí, zdravé mezilidské vztahy i osvojení životních návyků a dovedností, jež budou považovány za zdravý způsob života.

Chceme

  • přispět ke zdravému životnímu stylu dítěte
  • dosáhnout harmonického rozvoje pohybových dovedností dětí
  • dodržovat správnou životosprávu
  • vytvořit co nejpodnětnější prostředí
  • klást důraz na individualitu dítěte, jeho prožívání, možnosti a potřeby, sebedůvěru, sebejistotu

Obsahem projektu jsou stěžejní zásady, jež školy v různé míře, podle potřeb a každá jinou cestou naplňují:

a) Integrující principy podpory zdraví:

Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa

  • vyhledávat u dětí skryté potřeby a uspokojovat je
  • učit děti popsat, pojmenovat a chápat své potřeby
  • respektovat různou potřebu individuálního přístupu (užívat model přirozených lidských potřeb podle A. Maslowa)
  • dbát na vytváření podmínek pro uspokojování individuálních potřeb zaměstnanců MŠ

Rozvíjení komunikace a spolupráce

  • upevňovat používání pozitivní formy komunikace jak verbální, neverbální i činem (nepřípustné je ironizování, hodnocení a skrytá manipulace – totéž je samozřejmostí v komunikaci mezi dospělými)
  • dodržovat zásady naslouchání (podle V. Satirové)
  • projevit účast otázkami
  • být empatický
  • užívat prostředky vedoucí k vědomé spolupráci
  • udržovat bezpečné prostředí a dohodnutá pravidla
  • dítě přijímat bezpodmínečně ze strany učitelky i dětí
  • vidět svět očima druhých
  • dávat prostor k vyjádření vlastního názoru
  • realizovat komunitní kruh s jeho pravidly

b) Zásady podpory zdraví:

Učitelka podporující zdraví

  • oživovat komunikační dovednosti vzájemnou interakcí
  • vzájemná hospitace pedagogických zaměstnanců
  • ztotožnění se s programem jako podmínkou práce v MŠ
  • uvědomovat si, že učitelka ve zdravé MŠ ovlivňuje okolí nejen vzděláváním, ale svou osobností celkově (humor, nadhled, sebereflexe, radost ze života, pozitivní přístup, vyrovnanost, zdravé sebevědomí, vstřícnost a velkorysost – to otvírá srdce)
  • přizpůsobovat výchovně-vzdělávací proces aktuální situaci, netrvat za každou cenu na dosažení vytyčeného cíle

Věkově smíšené skupiny

  • snažit se o integraci ve všech třídách – tím docílit zlepšení životních podmínek dětí i učitelek
  • dovybavovat třídy hračkami a didaktickými pomůckami pro všechny skupiny dětí

Rytmický řád života a dne

  • stanovit smysluplná a dětem srozumitelná pravidla
  • zintenzivnit ranní přivítání s každým dítětem
  • dbát na klidné a plynulé přesuny do tříd
  • dodržovat dostatečnou délku pobytu dětí venku – včasný odchod

Tělesná pohoda a volný pohyb

  • vést rodiče k úměrnému oblékání dětí (děti učíme hlídat si svou termoregulaci)
  • neustále zvyšovat bezpečnost dětí – především na školní zahradě

Zdravá výživa

  • zorganizovat ochutnávku zdravé výživy a zařazovat nové potraviny
  • udržovat zvýšený příjem čerstvého ovoce a zeleniny a nabízet širokou nabídku nápojů
  • děti samy si volí množství jídla

Spontánní hra

  • volný přístup k hračkám, které musí být v jejich dosahu a dohledu
  • měníme-li prostředí a podmínky hry, činíme tak jen za spoluúčasti dětí
  • dávat dost času k dokončení hry, k pokračování ve hře, dbát na uchování výtvorů hry, neuklízet bez souhlasu dítěte
  • nevstupovat dítěti do hry, s dostatečným předstihem upozorňovat dítě, že bude potřeba hru ukončit či přerušit
  • umožnit zapojení rodičů do hry, pokud si to přejí
  • respektovat, že dítě má právo hru odmítnout, a umožnit dítěti hrát si samo

Podnětné věcné prostředí

  • obohatit instrumentář o Orffovy rytmické i melodické nástroje
  • průběžně zútulňovat prostředí třídy
  • hlídat přetápění místnosti
  • nepřijímat zjevně nemocné děti

Bezpečné sociální prostředí

  • nekompromisně přistupovat k případným projevům nevyzrálého chování mezi dospělými (ironizování, podezíravost, podsouvání, skrytá manipulace, hodnocení)
  • neslibujeme odměnu za správné chování, vyvarujme se všeobecných pochval

Participativní a týmové řízení

  • vytvořit kodex pracovníka zdravé MŠ
  • zaměřit se na dodržování zásad vyzrálé komunikace a upozorňovat nekompromisně na případné nedostatky v této oblasti
  • podporovat zaměstnance ve všech aktivitách spojených s rozvojem školy
  • vedení školy bude hledat a prosazovat nová řešení nastolených problémů

Partnerské vztahy s rodiči

  • třídní schůzky v jednotlivých třídách
  • nabízet rodičům zapůjčení odborné literatury a kontakty na odborníky
  • využívat vstřícných nabídek rodičů na pomoc (zahrada, pomoc při výletech, papíry, hračky, vybavení MŠ a výtvarné potřeby)
  • písemně oceňovat pomoc rodičů v šatnách

Spolupráce mateřské školy a základní školy

  • seznamovat se s programy ZŠ v okolí
  • účastnit se akcí dětí ze ZŠ
  • zpracovat elektronickou prezentaci MŠ
  • poskytnout ZŠ informace o naší MŠ

Začlenění mateřské školy do života obce

  • prezentovat naší školu akcemi v obci, budovat nové tradice,
  • nabídka neformální návštěvy s možností zapojení se do výchovně-vzdělávacího procesu
  • zpracovat prezentaci MŠ v elektronické podobě